W naszym przedszkolu korzystamy również z kilku metod nieustanowionych, gdyż jeżeli dostosowane są one do potrzeb dziecka, mogą również przynieść wiele korzyści. Są to między innymi treningi słuchowe, treningi z udziałem zwierząt (dogoterapia, hipoterapia) oraz terapia integracji sensorycznej.
Co ciekawe, do terapii nieustanowionych należą również diety eliminacyjne np. bezglutenowa, bezmleczna. W naszym przedszkolu zwracamy przede wszystkim uwagę na zmniejszenie ilości spożywanego cukru przez dzieci. Natomiast jeżeli dziecko ma wskazania medyczne do zastosowania konkretnej diety, to również jest ona uwzględniona.
Podsumowując, to nie jest tak, że terapie nieustanowione nie działają, po prostu nie ma wystarczającej ilości badań potwierdzających ich skuteczność. Dlatego nie powinny być one wiodącym lub jedynym sposobem pracy z dzieckiem a ASD. Badania donoszą, że wykorzystanie metod ustanowionych z największą pewnością przyniesie największą efektywność terapeutyczną. Nie wyklucza to jednak stosowania niektórych metod obiecujących czy nieustanowionych jako terapie uzupełniające. Należy pamiętać, że wszystkie metody pracy z dzieckiem powinny być dobierane indywidualnie do dziecka, a nie na odwrót: dziecko dobierane do metody.
Taką zasadą kierujemy się w naszym przedszkolu – stąd jako wiodącą i wspierającą metodą nasze oddziaływania jest Stosowana Analiza Zachowania, natomiast z uwzględnieniem korzyści dziecka sięgamy również po inne metody.
Dlatego Rodzicu – zawsze pierwszym wyborem powinny być metody ustanowione – i to najlepiej do specjalistów w tym zakresie warto kierować się w pierwszej kolejności. W naszym Centrum Terapii pracują psychologowie, którzy doradzą jaką formę i zakres terapii wybrać. W większości przypadków ilość nie jest równa jakości, a liczy się skuteczność i odpowiednie dopasowanie do indywidualnych potrzeb dziecka.